Reklamacja obuwia

Jak skutecznie zareklamować buty?

Kupując nową parę butów, mamy nadzieje, że będziemy z nich korzystać przez określony czas. Wiele osób, decyduje się na zakup nowego obuwia przynajmniej raz na trzy miesiące. Wynika to najczęściej ze zmiany warunków atmosferycznych. Jednak obecnie produkowane masowo obuwie, bardzo szybko się niszczy. Co zrobić, by ciągle nie wydawać pieniędzy na nowe? Po prostu reklamować!

Czym jest reklamacja?

Reklamacja to najprościej mówiąc, zgłoszenie wad producentowi. Kupując jakikolwiek towar, mamy prawo do jego reklamacji. Możemy ją zgłosić na podstawie rękojmi lub gwarancji producenta.

Jeżeli zakupione przez nas buty są uszkodzone lub w ogóle nie jest to towar zgodny z przedstawionym nam wcześniej egzemplarzem, spokojnie możemy wnioskować o jego naprawę, czy nawet wymianę. Warto o tym pamiętać, gdyż bardzo często, zamiast korzystać z tego prawa, nabywamy zwyczajnie nową parę obuwia. W wyniku tego producenci nie narzucają większej kontroli na proces wytwarzania swoich towarów. To z kolei prowadzi do sytuacji, w której kolejne egzemplarze butów, wchodzące do sprzedaży, dalej nie są wystarczająco wytrzymałe i szybko ulegają zniszczeniu.

Co to jest rękojmia?

Rękojmia to prawo do zgłoszenia reklamacji przez konsumenta w ciągu 24 miesięcy od daty nabycia towaru. Jest ona regulowana przepisami prawa. Każdy nabyty przez nas towar mamy prawo zareklamować na podstawie rękojmi. Sprzedawca nie może nam tego odmówić. Na rozpatrzenie takiej reklamacji sprzedawca ma 14 dni.

Czym jest gwarancja producenta?

Gwarancja producenta to ukłon przedsiębiorcy w stronę konsumenta. Jest ona dodatkową furtką, umożliwiającą nam złożenie reklamacji. Co ważne, gwarancja w przeciwieństwie do reklamacji, nie jest udzielana automatycznie. To do producenta należy decyzja, czy zechcę nam jej udzielić. To również od przedsiębiorcy zależy, na jakich warunkach zdecyduje się oferować nam gwarancję. Jednak o wszystkich jej warunkach musimy zostać poinformowani już w momencie zakupu towaru. Najczęściej gwarancja jest udzielana na okres 24 miesięcy i obejmuję w szczególności wady konstrukcyjne.

Jak skutecznie zareklamować buty?

Jeżeli buty uległy zniszczeniu, a my zdecydujemy się na ich reklamowanie, nie czekajmy. Musimy pamiętać, że trzymają nas terminy. Żaden sprzedawca nie zaakceptuje naszej reklamacji, jeżeli termin gwarancji i rękojmi już minął. Przystępując do reklamacji, skontaktujmy się ze sprzedawcą. To najczęściej bezpośrednio sklep przyjmuje ją od nas.

Idąc złożyć reklamacje, zabierzmy czyste buty ze sobą. Wady i zniszczenia, będą lepiej widoczne na czystym obuwiu. Krok po kroku przebrnijmy z pracownikiem przez wszystkie formalności związane ze złożeniem reklamacji. Pamiętajmy, by we wniosku opisać dokładnie wszelkie ubytki i wady. Warto znać swoje prawa, gdyż według raportów UOKiK, to właśnie reklamowane buty otrzymują najwięcej odmów naprawy.

Co, jeśli nie mam paragonu?

Wiele osób mylnie uważa, że brak paragonu przekreśla szansę na reklamację. Przepisy prawa jasno mówią, że nie jest on konieczny. Równie dobrze, możemy posłużyć się wydrukiem z karty płatniczej. Innym dowodem zakupy, także akceptowalnym, są świadkowie oraz e-maile świadczące o transakcji.

Czego możemy żądać, składając reklamację?

Dopełniając formalności związanych z reklamacją butów, musimy również przedstawić nasze oczekiwania. Kiedy już określimy, jakie wady powstały na naszym obuwiu, możemy wybrać jedną z opcji;

  • nieodpłatna naprawa,
  • wymiana na nową parę.

Jeżeli powyższe nie jest możliwe, ze względu na zbyt wysokie koszty lub niemożliwość wykonania, pozostają nam jeszcze dwie możliwości;

  • obniżka ceny,
  • zwrot kosztów zakupu.

Jakie wady mogę zareklamować?

Najczęściej wydaje nam się, że reklamacji podlega wyłącznie pękająca podeszwa, czy zepsuty zamek. Nic bardziej mylnego. Istnieje wiele wad, które możemy z powodzeniem zareklamować.

Do najpopularniejszych uszkodzeń butów, które jednak rzadko zgłaszamy należą:

  • pęknięcia szwów łączących elementy,
  • pęknięcia i przetarcia materiału okalającego,
  • farbowanie wnętrza buta,
  • krzywo wszyty język,
  • poluzowana cholewka,
  • źle zabezpieczone otwory na sznurówki.

Czego nie należy reklamować?

  • Części wymiennych, czyli między innymi fleków i sznurówek,
  • niedopasowania obuwia do stopy,
  • urwanych elementów,
  • wad powstałych na skutek nieprawidłowego użytkowania lub czyszczenia,
  • plam na obuwiu, które wynikają z czynników zewnętrznych.

Co, jeśli odmówiono mi reklamacji?

Bardzo często dochodzi do odrzucenia bądź rozpatrzenia reklamacji na niekorzyść klienta. Jeżeli nasze buty pozostają zniszczone i jesteśmy pewni, że to nie nasza wina, możemy sprawę pociągnąć dalej. Pierwszym krokiem powinien być kontakt z rzecznikiem praw konsumenta.

Tutaj pomocna okazać się może wyszukiwarka UOKiK. Znajdziemy tam przedstawiciela pracującego na naszym terenie. Rzecznik praw konsumenta z pewnością zbada naszą sprawę i skieruję ją na właściwy tor. Taka pomoc jest nieodpłatna. Zatem, jeśli uważamy stanowisko sklepu za nieprawidłowe, nie bójmy się prosić o pomoc.

Pamiętajmy, że odpowiedź w sprawie naszej reklamacji, powinniśmy otrzymać w ciągu 14 dni. Wyjątek może stanowić reklamacja na podstawie gwarancji, kiedy to producent w jej warunkach określił inaczej. Jeżeli nie przyniesie to oczekiwanego skutku, powinniśmy skontaktować się z radcą prawną. Taka rozmowa będzie konieczna, szczególnie w przypadku wystąpienia na drogę sądową. Często proces jest jedynym rozwiązaniem w walce z nieuczciwym przedsiębiorcą.

Reklamacje butów – najczęstszy powód odmowy

Kobiety chcące zareklamowac obuwie

Źródło: Pexels.com

Reklamacje butów, nie zdarzają się zbyt często. Jednak to właśnie reklamacje obuwia zostają najczęściej odrzucane. Jako najczęstszy powód odmowy, konsumenci otrzymują groźnie brzmiące zdanie „Reklamacja odrzucona ze względu na złe użytkowanie butów”.

Co to właściwie oznacza?

Producenci i sprzedawcy, przerzucają winę za uszkodzenia na konsumenta. Najpopularniejszą wadą, która zostaje z tego powodu odrzucona, jest odklejanie nosków buta. Dlaczego? Ponieważ przyjęło się, że do takiego zniszczenia dochodzi, gdy przytrzymując palcami jednaj nogi, za piętę drugiej, zdejmujemy buty. Choć bardzo często taka wada pojawia się z powodu za małej ilości (lub złej jakości) kleju. Niestety producenci, chcąc zmniejszyć swoje koszty, często postępują niesprawiedliwie. Dlatego, jeśli jesteśmy przekonani o swojej racji, nie pozostawiajmy sprawy bez echa.

Reklamacja obuwia – czy warto?

Tak! Bez względu na to, ile kosztował nas zakupiony towar. Reklamacja obuwia, ale nie tylko, jest naszym prawem, z którego powinniśmy korzystać.

Po pierwsze, pieniądze zainwestowane w nową parę butów, możemy spożytkować w inny sposób. Po drugie, jeśli nie zgłaszamy producentowi wad, nie możemy oczekiwać, że w dalszej produkcji wprowadzi on zmiany. Co więcej, istnieje wielu nieuczciwych przedsiębiorców, celowo wprowadzających na rynek, uszkodzony towar. Wzbogacają się oni na tym, gdyż nie zgłaszając reklamacji, ograniczamy ich koszty związane ze sprzedażą. Korzystajmy z naszych praw i zgłaszajmy wady obuwia, tak często, jak często wymagają one naprawy. Oczywiście, jeśli uszkodzenie nie wynika z naszej winy.

 

One comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.