Większość towarów przemysłowych, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, pakowana jest w kartonowe pudełka. Chronią one zawartość przed uszkodzeniem podczas transportu. Takie opakowanie pełni również funkcję informacyjną. Klient sklepu stacjonarnego może zapoznać się z wyglądem produktu, jego parametrami technicznymi i właściwościami użytkowymi. Pudełka umożliwiają także estetyczne rozlokowanie towaru na półkach sklepowych.
Znaczenie opakowania dla celów marketingowych
Ładne opakowanie ma też znaczenie dla promocji i reklamy produktów. Estetycznie zaprojektowane kolorowe pudełka przyciągają wzrok klientów i zachęcają do kupna. Na opakowaniach umieszczone jest logo producenta. Zatem osoby przywiązane do danej marki łatwo rozpoznają towary renomowanej firmy. Efektowne opakowanie jest też potrzebne do sporządzania folderów reklamowych i katalogów dla sklepów wysyłkowych.
Czy do reklamacji potrzebne jest pudełko?
Po rozpakowaniu w domu zakupionego produktu klient może go dokładnie obejrzeć i wypróbować jego działanie. Jeśli wszystko jest w porządku, na ogół wyrzuca pudełko. Jednak po pewnym okresie użytkowania może się okazać, że towar ma jakieś wady ukryte. Wówczas przysługuje mu prawo do reklamacji z tytułu rękojmi.
Może zażądać usunięcia usterek, wymiany produktu na taki sam, lecz sprawny, albo zwrócić zakupiony przedmiot. Sprzedawca nie powinien oczekiwać, że towar oddany do reklamacji będzie posiadał oryginalne pudełko. Przedmiotem reklamacji jest bowiem sam towar, a nie jego opakowanie. W świetle obowiązujących przepisów reklamacja towaru bez pudełka jest dozwolona. Zatem sprzedawca nie może odmówić przyjęcia rozpakowanego towaru.
Reklamacja towaru bez opakowania
Często zdarza się reklamacja sprzętu AGD. Nikt nie zachowuje w domu opakowania sporych rozmiarów robota kuchennego, mikrofalówki, czy tostera. Nawet złożone kartony niepotrzebnie zajmują miejsce w szafkach lub schowkach. Po rozpakowaniu towaru zazwyczaj wyrzuca się zbędne pudełko. Umieszcza się je w pojemniku na surowce przeznaczone do recyklingu. Ma to znaczenie dla ochrony środowiska naturalnego.
Jest jednak nieliczna kategoria towarów, dla których nie jest możliwa reklamacja bez opakowania. Taka uzasadniona klauzula znajduje się wtedy w regulaminie sklepu. Warto więc upewnić się co do tej kwestii przy dokonywaniu zakupu.
Zwrot towaru bez opakowania
W dużych marketach z artykułami przemysłowymi, budowlanymi, lub przeznaczonymi do wystroju wnętrz, każdy klient może zwrócić towar bez podania konkretnej przyczyny.
Ale czy w każdym przypadku dopuszczalny jest zwrot rozpakowanego towaru?
Sklepy zazwyczaj zastrzegają sobie odmowę przyjęcia z powrotem rozpakowanego towaru w przypadku, gdy produkt znajdujący się w szczelnym pojemniku może po otwarciu stracić swoje właściwości fizyczne. Dotyczy to farb, lakierów, materiałów światłoczułych i higroskopijnych.
Nie jest też możliwy zwrot rozpakowanego pudełka z produktem sypkim, bo sprzedawca nie mógłby umieścić towaru w sklepie do ponownej sprzedaży. Podobnie jest z produktami przeznaczonymi do samodzielnego montażu, kupowanymi w większych ilościach. Nie da się na przykład zwrócić bez pudełka rolet i żaluzji. Warto więc przed zakupem dokładnie wymierzyć okna i dobrać od razu odpowiednie zasłony.
Zwrot rozpakowanego towaru użytku osobistego
Do zaklejonych pudełek pakowane są takie towary jak bielizna osobista, rajstopy, elektryczne szczoteczki do zębów, kosmetyki, opatrunki, przyrządy do manikiuru, sanitaria. Jest to podyktowane względami higieniczno-epidemiologicznymi. Po rozpakowaniu towaru nie można go już zwrócić do sklepu.
Zwrot towaru bez opakowania do sklepu wysyłkowego
Ostatnio bardzo powszechna stała się sprzedaż za pośrednictwem sieci internetowej. Sklepy wysyłkowe starają się zbyć jak najwięcej towarów, więc wszelkie reklamacje i zwroty są im nie na rękę. Stosują więc niedozwolone praktyki, wpisując do zawieranej umowy sprzedaży klauzulę, że towar może być zwrócony jedynie, gdy zostanie odesłany w oryginalnym nieuszkodzonym pudełku. Ponadto wymaga się pozostawienia w nienaruszonym stanie worków foliowych, w które opakowany jest przedmiot. W przypadku telefonów komórkowych nie wolno usunąć folii ochronnej umieszczonej na wyświetlaczu. Wszystko to ma to na celu zniechęcenie nabywców do egzekwowania swoich praw konsumenckich.
Takie zastrzeżenia są nie tylko niedozwolone, ale również nieracjonalne. Jak można sprawdzić działanie smartfona, laptopa czy aparatu fotograficznego bez dostępu do niego? Jeśli potrzebna jest reklamacja sprzętu AGD z powodu wad technicznych albo wizualnych, można to stwierdzić dopiero po wyjęciu go z pudełka.
Są jednak wyjątki
Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów zakłada, że nie można zwrócić rozpakowanego towaru w postaci nagrań dźwiękowych lub wizualnych zapisanych na nośnikach programów komputerowych. Ma to swoje uzasadnienie. Sporządzone programy są chronione prawami autorskimi. Są więc silne obwarowania dotyczące publicznego odtwarzania i sporządzania kopii. Nie można więc zwrócić towaru bez oryginalnego opakowania.
Czy do reklamacji w sklepie internetowym potrzebne jest pudełko?
Gdy zakupione drogą wysyłkową przedmioty są uszkodzone, muszą być odesłane do sprzedawcy pocztą lub za pośrednictwem kuriera. W takich przypadkach reklamacja bez opakowania jest narażona na niepowodzenie. Delikatne urządzenie elektroniczne może dodatkowo ucierpieć podczas transportu. Klient straci przez to prawo z tytułu rękojmi. Warto więc zapakować produkt starannie. Najlepiej, jeśli jest to oryginalne pudełko wzmocnione w odpowiednich miejscach. Jeśli klient pozbył się już oryginalnego pudełka, powinien zabezpieczyć produkt w jak najlepszy sposób. Obowiązek bezpiecznego zapakowania produktu nie oznacza jednak, że zawsze musi to być oryginalne pudełko.
Kiedy przy zwrocie towaru potrzebne jest oryginalne pudełko?
Największy problem jest z nietrafionymi prezentami. Osoba obdarowana może już posiadać taki sam przedmiot, zatem chętnie zamieni go na coś bardziej przydatnego. Każdy sprzedawca po otrzymaniu paragonu z kasy fiskalnej może wymienić towar na inny. Jednak w takiej sytuacji niemożliwy jest zwrot towaru bez oryginalnego pudełka, bo oddany produkt musi wrócić na półkę sklepową. Oryginalne i nieuszkodzone pudełko jest gwarancją, że przedmiot nie będzie nosił śladów użytkowania.
Dzieci mają zazwyczaj sporo zabawek. Czasem komuś z rodziny zdarzy się zakup podarunku, który zdubluje już posiadaną zabawkę. Można zwrócić towar do sklepu i wybrać coś innego. Oddana zabawka dostanie się w ręce innego dziecka. Jeśli była ona oryginalnie zapakowana, pudełko musi być nienaruszone. Szczególnie gdy przykładowo w opakowaniu z lalką znajdują się dodatkowe akcesoria lub ubranka. Oryginalne pudełko, które nie było otwierane świadczy o tym, że zabawka nie została zdekompletowana.
Co mówią przepisy ogólne?
Do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi w stacjonarnym sklepie, oryginalne opakowanie nie jest potrzebne. Czasem jednak w karcie gwarancyjnej producent zaznacza, że reklamacja może być rozpatrywana jedynie, gdy produkt będzie dostarczony w oryginalnym pudełku. Jest to niezgodne z ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176). Mówi ona o tym, że klient może dochodzić swoich praw zarówno gwarancyjnych, jak też w przypadku niezgodności towaru z umową. Przepisy konsumenckie są nadrzędne w stosunku do wewnętrznych regulaminów sprzedawców.
Analogiczne przepisy dotyczące reklamacji odnoszą się do zakupów na odległość. Sprzedawca nie może nakazać klientowi umieszczenie produktu w oryginalnym opakowaniu. Klient może również zwrócić towar bez pudełka. Z tą kwestią wiąże się również nieuzasadniony wymóg zwrotu towaru w stanie nieużywanym. Jest to niezgodne z prawem konsumenckim, gdyż klient jest w stanie podjąć decyzję o zwrocie dopiero po zapoznaniu się z kupionym produktem. Szczegółowe przepisy dotyczące zawierania i rozwiązywania umów na odległość znajdują się w Ustawie z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta.
Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć towaru bez opakowania do reklamacji lub zwrotu?
W starciu z sieciami handlowymi klient bywa najczęściej słabszą stroną. Dlatego stworzono wiele aktów normatywnych mających na celu ochronę klientów w gospodarce rynkowej. Dotyczą one również działalności handlowej na odległość. Warto się z nimi zapoznać i na tej podstawie poinformować sprzedawcę, że jego wymagania są bezzasadne.
Rzecznik praw konsumenta
Jeśli nie przyniesie to skutku, sprawą może się zająć rzecznik praw konsumenta działający w danej miejscowości. Trzeba do niego zgłosić się po poradę i opisać swój problem. W razie potrzeby poważniejszej interwencji rzecznik pomoże napisać skargę do Izby Handlowej. Gdy sprzedawca nie chce przyjąć rozpakowanego towaru, należy zażądać od niego uzasadnienia na piśmie odmowy reklamacji. Dokument ten będzie dowodem w postępowaniu przed wszelkimi instytucjami zajmującymi się tą sprawą.
Względy praktyczne
Niezależnie od przepisów, warto się starać unikać sytuacji spornych ze sprzedawcą. Prowadzi to do niepotrzebnego stresu i poświęcania czasu na formalności. Dlatego najlepiej jest na pewien okres zachować oryginalne pudełko od zakupionego produktu. Przynajmniej do chwili, gdy już zyska się pewność, że nie będzie potrzebna wymiana ani zwrot.
Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, to zgodnie z prawe towar można reklamować bez jakiegokolwiek opakowania. Jednak nie jest to wcale takie proste…miałem już kilka nieprzyjemnych sytuacji, w których odmówiono mi przyjęcia towaru.